Bad Hesselingen is een sterk merk
Bad Hesselingen is een sterk merk met een heel sterk DNA, dat door de Meppelers zelf is ingevuld. Directeur Edwin Koelink zegt het met gepaste trots en weet dat de inwoners aan het zwembad gehecht zijn. Allemaal geen reden om achterover te leunen, Koelink wil de komende tijd verder werken aan verbinding met de maatschappij en nog meer beleving.
De oud-voorzitter van zwem- en waterpolo- club De Reest is sinds september 2017 directeur. Het zwembad is altijd ver- nieuwend en van betekenis geweest in de zwembadbranche zegt Koelink lovend. Tegelijk weet hij dat er genoeg werk aan de winkel is. Met de realisatie van het Klimpark en de toevoeging van de minigolfbaan ontstaat meer en meer een recreatief park waar mensen zich een hele dag kunnen vermaken.
“HET ALLERBELANGRIJKSTE IS DAT HET KIND ZICH MOET KUNNEN REDDEN IN HET WATER.”
Gezelligheid
Bad Hesselingen is misschien niet supermodern, maar de sfeer en gezelligheid spreken kennelijk vele mensen aan. ‘Ik spreek bezoekers die van ver achter Zwolle of Hoogeveen naar Meppel komen. Het DNA is door families en gezinnen gevormd en met 260.000 bezoekers op jaarbasis behoren we tot de grootste recreatie- bedrijven van Drenthe. Ten opzichte van 2016 steeg het aantal bezoekers met 14%.’ Een prachtig bewijs van de aantrekkingskracht van het zwembad, volgens de directeur.
Dat Hesselingen als middelgroot zwembad vooroploopt, werd ook bewezen door de ontwikkeling van Swim2Play in het zwembad Meppel in samenwerking met Hogeschool Windesheim. De nieuwe manier van schoolzwemmen waarbij kinderen op een speelse manier leren zwemmen en waar dagelijkse situaties worden nagebootst. ‘Het allerbelangrijkste is dat het kind zich moet kunnen redden in het water. Het is een soort zwemonderwijs on-demand. Kinderen moeten slootveilig, zwemvaardig en eigenwaardig zijn. Dit onderwijs verspreidt zich nu door Nederland.’
Betoverd worden
Continu wordt gekeken hoe Bad Hesselingen ook voor de toekomst exploitabel blijft, waarbij duurzaamheid een grote rol speelt. Edwin Koelink wil nu de vele activiteiten aan elkaar rijgen. ‘Dit is een ongeloo ijk mooie en belangrijke plek in Meppel, we kunnen hier echt nog een hele tijd voort. Hoe mooi is het als een gezin hier de hele dag kan verblijven en recreëren? De moderne bezoeker wil betoverd worden, voor ons is het niet meer genoeg om aan de verwachtingen te voldoen. We willen de verwachtingen overtreffen. Een totaalconcept met dag-arrangementen en veel beleving.’ Daar hoort het klimpark absoluut bij. ‘We werken al samen met sportschool Go for It met de Strong Vikingtrainingen, dat is een voorbeeld van verbinding met de sportkant. We willen meer van dit soort programma’s in samenwerking ontwikkelen. Gezamenlijk word je sterker. En zien bewegen, doet bewegen.’ Het klimpark is onderweg om meer bekendheid te krijgen. ‘We doen voor- al veel kinderfeestjes en willen naast groei in spontaan bezoek ook fors inzetten op teambuildingsactiviteiten voor bedrijven, instellingen en verenigingen. Dan worden sport en plezier, persoonlijke ontwikkeling en samenwerken op een uitdagende manier aan elkaar geknoopt.’
Sociale aspect
Van groot belang is ook het sociale aspect. ‘Zwemmen en buitensport zijn niet alleen bedoeld om fit te worden en te blijven, maar ook een middel om mensen met elkaar te verbinden. Er ontstaat een social community waarbij het zwembad een functie heeft als ontmoetingsplaats. We ontwikkelen doelbewust activiteiten om ouderen bij elkaar te krijgen, dat is stilletjes ook een program ma voor mentale theid.’ Voor de toekomst belooft de directeur jaarlijks nieuwe verras- sende activiteiten en tweejaarlijks een nieu- we attractie. ‘We moeten blijven innoveren’, weet hij als geen ander.
‘Zwemmen en buitensport zijn niet alleen bedoeld om fit te worden en te blijven, maar ook een middel om mensen met elkaar te verbinden.’
Recente reacties