Rentmeesterschap, samen zorgen voor een beter woon­ en leefklimaat voor onszelf en toekomstige generaties. Dat is een van de kernwaarden van Breman. In 2025 wil het installatiebedrijf, een van de grotere van Neder­land, energiepositief werken. Dat betekent dat de 1500 medewerkers samen meer energie opleveren dan alle bedrijfsactiviteiten kosten.

 

Uiteraard kan het onderkomen van Breman Utiliteit aan de Loggerweg in Zwolle niet achterblijven. Een ijsbu ersysteem dat gebruik maakt van de warmte die in ijs kan worden opgeslagen, zorgt ervoor dat het pand energiezuinig wordt verwarmd en gekoeld. Vogel- en vleermuiskasten in de gevel en zonnepanelen op het dak geven aan dat Breman veel meer is dan louter een commercieel bedrijf.

 

Je zou zeggen dat Breman een ‘gewone’ installatie- specialist is, maar niets is minder waar. Kwaliteit in de installatietechniek staat centraal, maar de weg hier- naartoe is anders dan bij de meeste bedrijven. Het 91 jaar oude familiebedrijf, met wortels in Genemuiden, loopt voorop als het gaat om duurzaamheid en be- wustwording. Geen holle kreten, maar écht rentmees- terschap en gedeelde verantwoordelijkheid.

Breman is een bedrijf met 36 vestigingen in Nederland en Duitsland en 1500 werknemers. Er zijn drie divisies: Woningbouw, Utiliteit en Woningbeheer. Utiliteit is gevestigd in Zwolle. Hier werken 180 medewerkers.

 

Utiliteit betekent het maken van de totale installatie- techniek voor gebouwen zonder woonbestemming. Breman Utiliteit maakte installaties voor Windesheim in Zwolle, het Stadskantoor in de Overijsselse hoofd- stad, het PEC-stadion, het Anne Frank Huis in Amsterdam, diverse locaties van de Landstede Groep, Hotel Pulitzer in Amsterdam, ga zomaar door.

Het woord ‘bewust’ loopt als een rode draad door de bedrijfsvoering.

 

Gestoeld op Bijbelse waarden bedachten de oprich- ters uit Genemuiden ooit het ‘Bremanisme’. Rentmees- terschap en medezeggenschap staan hierin centraal. “We hebben de aarde in bruikleen en we hebben de verantwoordelijkheid om deze goed achter te laten”, licht directeur André Cossée (55) toe. Hij leidt Breman Utiliteit in Zwolle sinds twaalf jaar. “Wie bij Breman werkt, is een ‘Breman’ en dat schept verplichtingen.”

 

Niet een directeur bepaalt het beleid, maar er is ge- deelde medezeggenschap. Medewerkers hebben via de ondernemingsraad evenveel zeggenschap als de aandeelhouders: de familie Breman. Het personeel beslist mee en pro teert ook mee met winstregelin- gen als het goed gaat. Cossée: “Ik moest solliciteren bij de ondernemingsraad en een vertegenwoordiging van de aandeelhouders. Medewerkers en aandeel- houders bepaalden of ik geschikt was.” Het woord ‘bewust’ loopt als een rode draad door de bedrijfsvoe- ring. Zo zorgt Breman ervoor dat tien procent van het medewerkersbestand bestaat uit mensen met een arbeidshandicap.

Alle 36 vestigingen zijn aparte bedrijven met hun ei- gen expertise, die elkaar daar waar mogelijk verster- ken. De familie deelt naast de zeggenschap ook de winst met de medewerkers. Het deel dat toekomt aan de familie wordt niet uitgekeerd, maar gaat in een pot.

 

In goede tijden groeit deze bu er om in slechte tijden de klappen op te kunnen vangen. Omdat ze hun winst in deze pot stoppen, krijgen de aandeelhouders als vergoeding een dividenduitkering op basis van een vaste formule. Als één van de bedrijven binnen het concern verlies lijdt, wat tijdens de crisis gebeurde, dan zet Breman die bu er in. Zo kunnen mensen aan het werk blijven.

 

Dit alles zorgt ervoor dat alle Bremannen en – vrou- wen net een stapje harder lopen voor ‘hun’ bedrijf. “We kunnen zelfstandig ondernemen als afzonderlijke be- drijven”, zegt Cossée. “We werken niet met targets, maar we gaan uit van de grote kracht van ons team. Daardoor leveren wij topkwaliteit. Het is een andere manier van werken.”

Pin It on Pinterest

Share This