Service staat bij ons bovenaan
Het is een perfect op elkaar ingespeeld duo aan de top van Hamat; operationeel directeur Alexander Roetman en commercieel directeur Jan Doornwaard. Samen leiden ze het bedrijf aan de Spoelstraat, dat wereldwijde bekendheid heeft in vloer- en entreezones, een uniek stukje industrie in Genemuiden.
We vullen elkaar goed aan, kunnen goed sparren met elkaar,’ vertelt Roetman. ‘Jan heeft zijn eigen kar, ik heb mijn eigen kar en samen leidt dat tot een evenwichtige samenwerking.’
Omringd door (deur)matten en stukjes kunstgras vertellen ze aan de vergadertafel of het de gewoonste zaak van de wereld is, maar onder en achter hen draait op de kantoren en in de fabriekshallen één van de grootste bedrijven in de wereld op het gebied van binnen- en buitenmatten, trapmatten, sisal- en kokoscollecties, lopers, karpetten, naaldvilttapijt, kunstgras en tapijttegels. Het assortiment en de voorraden zijn groot. Dat maakt dat Hamat zeer exibel kan opereren. De kokosmatten worden geproduceerd in hun eigen bedrijf in India.
Ondanks dat zijn Alexander Roetman en Jan Doornwaard heel gewoon gebleven, mannen van de vloer. Niet voor niets is hun motto ‘samen’. Bij Hamat loopt het hele produc- tieproces verticaal door de organisatie. Het bedrijf heeft circa 50 medewerkers in het magazijn, 25 op kantoor, 6 in de buitendienst en 10 agenten in Duitsland. Verder afzet over de hele wereld wordt verzorgd door diverse partners in die landen. De producten van Hamat worden in meer dan 50 landen wereldwijd verkocht. ‘We hebben het volledige productieproces in eigen hand. Dat bete- kent dat we de kwaliteit in eigen hand heb- ben en ook de prijs in eigen hand hebben,’ aldus Doornwaard.
Medewerkers van Hamat voelen dat het hun eigen keuken is, zegt Roetman. ‘Het gaat om het Hamat hart, het Hamat gevoel. Het is niet: we gooien de hamer en schroeven- draaier neer en zien morgen wel verder. We hebben elkaar nodig.’ Over de collectie zegt Doornwaard: ‘Als je het bij ons niet vindt, vind je het nergens.’
De kans dat u ooit een (deur)mat van Hamat onder de voeten hebt gehad, is groot. En is het niet in Nederland, dan toch wellicht wel in het buitenland. Wie door de hallen aan de Spoelstraat 16 loopt en het gehele productie- proces aan zich voorbij ziet trekken, kan niet anders dan onder de indruk zijn. Tienduizen- den matten, met uiteenlopende prints, van diverse afmetingen, in verschillende hoeveelheden en metershoge stellingen waar volledig automatisch en met de nieuwste technieken de bestellingen worden klaargemaakt. De innovaties zorgen er ook voor dat de afvalproductie tot een minimum wordt beperkt. En dat doet Hamat vooral ‘samen’.
‘Wij zijn dan toevallig de directie, maar de productiemedewerker is zeker niet minder,’ zegt Roetman. ‘Met de hele club houden we de klant tevreden, want wij leven van die klant. Als een klant een mat wil met het etiketje op de kop, dan krijgt hij een mat met het etiketje op de kop. Service staat bij ons bovenaan. Of zoals onze bedrijfsslogan luidt: ooring is our product, service our business!’
Alexander Roetman en Jan Doornwaard kunnen zich niet herinneren dat het bedrijf een jaar níet gegroeid is. Roetman: ‘Snel groeien is mooi, groot blijven is lastig. Maar ook dat moet je samen doen. En dat begint bovenaan, bij ons. Als je die positiviteit uitstraalt, sijpelt dat door je hele bedrijf. We zijn geen eilandjes, wij vormen met z’n allen een geoliede machine.’
Recente reacties