25 JAAR JOURNALIST EN SCHRIJVER
De Tekstkenner de ‘huisschrijver’ van het bedrijfsleven
“Profvoetballer of journalist”, schreef Erik Driessen als toekomstige beroepen op zijn CITO-toets. De tweede keuze bleek verreweg het meest realistisch. Ondertussen schrijft de geboren Genemuidenaar al 25 jaar voor landelijke, regionale én lokale media. Ook is hij als De Tekstkenner de huisschrijver van veel regionale bedrijven, organisaties en overheden.
Tekst: Erik Driessen | Foto: In beeld met Rianne
Wat heb je de afgelopen 25 jaar allemaal gedaan?
“In mijn eerste baan schreef ik veel voor ANP, Algemeen Dagblad en vakorganisaties. Daarna was ik bedrijfsjournalist bij een groot waterschap in Amsterdam, chef-redactie bij Brugmedia en copywriter bij een reclamebureau in Harderwijk. Middenin de crisis begon ik voor mezelf. En daarvan heb ik de afgelopen acht jaar geen seconde spijt gehad. Naast journalistieke opdrachten schrijf ik veel voor het bedrijfsleven.”
Wat zijn je opdrachtgevers?
“Dit jaar doe ik heel veel voor MarketingOost, die de regio’s Vechtdal, Weerribben-Wieden en onze eigen IJsseldelta promoot. Andere opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld gemeente Noordoostpolder, Wolters Kluwer en veel regionale bouwbedrijven, makelaars, verzekeraars, middenstanders en productiebedrijven. Verder huren reclamebureaus en persbureaus mij in. Recent schreef ik een flink deel van de jubileumkrant van Sportclub Genemuiden en veel artikelen voor de Trots Op-magazines.”
Wat doe je voor bedrijven?
“Alles tussen twee woorden op een visitekaartje en een compleet boek. Ik schreef bijvoorbeeld een jubileumboek voor Van der Steeg Bouw en Ontwikkeling. Voor Waterschap Zuiderzeeland maakte ik ‘Tranen op het Land’. Dat boek over Zeeuwen die na de Watersnoodramp naar de Noordoostpolder verhuisden, kreeg veel landelijke aandacht. Ook werk ik veel aan relatiemagazines en personeelsbladen. Verder noem ik mezelf ́mediamakelaar’. Ik weet hoe bedrijven in de publiciteit kunnen komen.”
Veel mensen kennen je van Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis Actueel. Waarom verkocht je die?
“Die nieuwssites zijn misschien wel het leukste wat ik in mijn loopbaan heb gedaan. Er zit één nadeel aan: ze slokken ongelooflijk veel tijd op. Eigenlijk ben je er 24 uur per dag mee bezig. Dat was steeds lastiger te combineren met mijn reguliere opdrachten. Vandaar de verkoop. Ik heb nu meer ruimte voor nieuwe projecten, zoals het maken van podcasts en boeken.”
Waarom moeten bedrijven jou inschakelen en niet zelf in de pen klimmen?
“Tekstschrijven is een vak. Als een bedrijf gaat verbouwen, pakken ze ook niet zelf de hamer in de hand. Toch schrijven veel ondernemers zelf teksten voor hun relatiemagazines of brochures, terwijl dat niet hun talent is. Maar met onprofessionele teksten scoor je niet. Vermoedelijk doen ze ook een dag over een tekst die ik in een uurtje schrijf. Schakel je De Tekstkenner in dan ben je uiteindelijk goedkoper uit en krijg je betere en commerciëlere teksten. Heel vaak hoor ik dat opdrachtgevers daaraan extra omzet of nieuwe klanten overhouden.”
Hoe ziet de markt eruit: heb je veel concurrentie?
“Nee, in deze regio zijn maar een handjevol ervaren tekstschrijvers en daar werk ik ook prima mee samen. Wat wel gebeurt is dat bedrijven dure bureaus uit Zwolle of zelfs het westen van het land inschakelen. Daar verbaas ik me soms over. Al was het maar omdat ik dit gebied veel beter ken. Bovendien leveren die bureaus vaak niet de kwaliteit die past bij de prijs. Het gebeurt nog wel eens dat bedrijven dan alsnog bij mij aankloppen om dat matige werk op te poetsen.”
Recente reacties