Met alleen de verkoop van auto’s kom je er als autobedrijf tegenwoordig niet, hoe meer service je kunt bieden, hoe meer dat gewaardeerd wordt door de klant. In Zuidwolde is dat goed te zien bij Autobedrijf Wemmenhove, volgend jaar alweer 75 jaar jong.

Opa Willem Wemmenhove bouwde het be- drijf na de oorlog uit, er kwam een dealer- schap van Peugeot in Hoogeveen bij en in Meppel werd Mercedes garage Kroeskop overgenomen. ‘De familie had ook nog twee benzinestations en een schadeherstelbedrijf. Op een gegeven moment is alles uit elkaar gehaald en was er voor iedere zoon een be- drijf. Voor Jan, Gerard en mijn vader Harm. Die ging hier in Zuidwolde verder met Austins’, weet Rutger.

Dat was in de jaren negentig, maar de zaak ging soepel over naar de vrije handel. ‘Al had- den we wel veel Peugeots. In 1997 ging het schadebedrijf naar Hoogeveen, en een jaar later ben ik hier aan de Meppelerweg aan het werk gegaan, nadat ik bij twee Volkswagen dealers had gewerkt in Beilen en Mep- pel, en later nog bij een grote autohandel in Apeldoorn, nadat ik mijn auto technische op- leiding had afgerond aan de auto technische school aan de Loolaan in Apeldoorn.

 

Vierhonderd

Rutger Wemmenhove nam in 2004 Het be- drijf in Zuidwolde van zijn vader over. ‘Ik weet nog dat we drie man personeel hadden en 150 auto’s per jaar verkochten. Nu werken er zeven mensen en verkopen we vierhonderd auto’s per jaar. We hebben nu ook meer activiteiten in het bedrijf, zoals de verhuur van personenauto’s en -busjes, de full-service wasserette met een eigen cosmetica afdeling , leaseauto’s en zelfs verzekeringen. We hebben een universeel aanbod, met een voorkeur voor Peugeot/Citroën en Duitse automerken. Dat zit er nu eenmaal in, Audi, Mercedes en Volkswagen vooral.’ In 2007 trad Wemmenhove toe tot de merkspecialistenvereniging PCA, bedoeld voor alles op het gebied van Peugeot en Citroën. ‘Het voordeel was onder meer dat we gezamenlijk betere afspraken en inkoopcondities konden maken en dat onze mensen trainingen konden volgen bij de importeur, en bij die partij ook als een volwaardig partner gezien werden. Ik ben trouwens al vijf jaar voorzitter van die vereniging in de Benelux. Ik vind het mooi om nieuwe uitdagingen aan te gaan en om mensen te helpen’, glundert Rutger. ‘Binnen de PCA zoeken we naar oplossingen voor allerhande problemen en werken we rechtstreeks met Dealer en importeurs.’ Wemmenhove biedt alle mer- ken aan. ‘Via de plaatselijke dealers of via eigen import kanalen importeren we de nieuwe auto’s dan zelf.’

 

Herkenning

De klanten van Autobedrijf Wemmenhove komen uit de wijde omgeving, ook steeds meer vanuit Hoogeveen nadat de vestiging van zijn oom daar verkocht was. ‘Mensen zochten toch herkenning en kwamen deze kant op. Het gaat er hier gemoedelijk aan toe en de klant wordt optimaal bediend. Klanten komen hier zelfs met gebakjes en andere cadeautjes aan als dank. Mensen willen voor vol worden aangezien, ik overleg alles met ze. Als er een ruitenwisserblad vervangen moet worden, dan bel ik daarover. En als iemand tusSendoor even binnenkomt, dan maken we daar tijd voor.’

De wasserette trekt veel vuile auto’s aan van mensen die dat even combineren met een bezoek aan de Jum- bo. Via het parkeerterrein achter de Sukerbarg kunnen ze zo naar Wemmenhove doorsteken. Volgens direc- teur Rutger Wemmenhove is de komst van de Aldi in de tweede fase van de Sukerbarg winst. ‘We hebben twee mensen paraat die auto’s poetsen en bij het was- sen de auto voorbehandelen.’

 

Buitenlands

De verhuur van auto’s loopt als een trein. Inmiddels rij- den er twaalf personenauto’s, drie bestelbusjes en vijf personenbusjes rond. ‘Onze doelgroep is anders dan bij collega’s, we hebben onder andere veel buiten- landse relaties uit bijvoorbeeld Syrië en Irak. Mensen die actief zijn in de paardenwereld en hier voor twee maanden komen. We bieden ze zekerheid, als ik in het buitenland ben, wil ik ook dat alles voor elkaar is.’ Wemmenhove geeft grif toe dat de aanwezigheid van CH De Wolden heel belangrijk is geweest.

Bij het autobedrijf van Wemmenhove staan doorgaans tussen de vijftig en zestig auto’s op voorraad. Soms is het een puzzel om ze allemaal op het terrein te kun- nen plaatsen, want ondanks de 2800 vierkante meter, is er best ruimtegebrek. ‘Maar we willen hier niet weg, we zitten zo mooi in het centrum’, benadrukt hij. Maar even later: ‘Je weet niet wat de toekomst brengt. Mis- schien kunnen we er nog eens wat grond bij krijgen om de autovoorraad te etaleren.’

Autobedrijf Wemmenhove gaat met de tijd mee, het internet bevat voor Rutger en zijn mensen weinig ge- heimen. ‘Weet je wel dat tachtig procent van de au- toverkopen via internet gaat?’ Hij glimlacht erbij. ‘Via algemene sites komen ze bij ons terecht. We hebben er lmpjes bij en dat vinden de mensen prachtig, ze vinden er herkenning in. Zelfs in de crisisjaren zaten we in de lift, alleen 2012 was wat minder.’

In september 2018 bestaat de zaak 75 jaar en er zijn volop plannen voor de toekomst. ‘Misschien een nieu- we werkplaats. Het mooie van onze werkplaats is dat we alles zelf doen en niets uitbesteden. We hebben zelf een 3D-uitlijnmachine en een versnellingsbak spoelmachine. Dat is een bewuste keuze, je moet met de tijd mee. Dat houdt in dat je je apparatuur en werk- plaats op orde moet hebben, en dat de werknemers continu bijgeschoold dienen te worden.’

Pin It on Pinterest

Share This