Voortdurend vernieuwen
“Je moet voortdurend vernieuwen en zorgen dat je uniek blijft”, zegt directeur Jouk Boer over de kracht van Boer Staphorst. Met een behoorlijke metamorfose vernieuwt het bedrijf nu ook de buitenkant. Het karakteristieke blauwe pand krijgt vanaf het voorjaar een ‘houten’ look.
“Naar deze locatie verhuisden we in 1995 met 28 medewerkers. ‘We gaan efficiënter werken, ik denk niet dat er iemand uit hoeft, maar er komt zeker niemand bij’, zei mijn vader. Ondertussen zitten we over de tweehonderd mensen”, vertelt Boer. “En we hebben een prachtig team. Onze medewerkers zijn ons kapitaal.”
Ze zijn voorzien van die typische mentaliteit uit de regio Staphorst. Boer is dankbaar dat zijn bedrijf in Staphorst staat. “’Niet zeuren, maar aanpakken’, is het hier. Toen we dit pand bouwden, werkten mijn broer , zwagers en zussen allemaal mee. Wat je uitbesteedt, kost geld. Bovendien werken we graag mee. In de begintijd waren we echte allrounders. Nog steeds doe ik in de vakantie wel eens een ritje op de vrachtwagen. Heerlijk.”
Zorgen dat mensen voor iets unieks naar je toe rijden
Nieuw uiterlijk
Sinds de verhuizing breidde Boer Staphorst een paar keer uit, maar het uiterlijk veranderde niet noemenswaardig. Zo langzamerhand is die klus nodig, zegt Boer. “Mensen komen niet voor de buitenkant, maar die moet natuurlijk ook niet afstoten. We willen meer aansluiten op ons assortiment. De houten look en de antracieten onderkant passen daar heel goed bij. Ook de uitstraling van het kantoordeel wordt heel mooi.”
Voor klanten verandert er nauwelijks iets, al is binnenin al een belangrijke verbetering doorgevoerd. “We hebben een doorgang op de eerste verdieping gerealiseerd, zodat bezoekers niet meer trap op, trap af hoeven”, legt Boer uit. “We zijn weer klaar voor de volgende 25 jaar”, glimlacht hij. Tenslotte: “Een soortgelijk bedrijf met zoveel concepten onder één dak vind je in Nederland niet. We zijn nog steeds uniek. En daar zijn we natuurlijk gepast trots op.”
Spijkers uit hout
In ruim zestig jaar Boer Staphorst veranderde er veel. Opa en vader Boer begonnen in 1958 als een sloopbedrijf. “Ze haalden spijkers uit oud hout en verkochten die allebei weer. Al snel kwam er de vraag naar nieuwe materialen bij. Volgens mij waren we in 1976 de eerste bouwmarkt van Nederland”, diept Boer de geschiedenis op.
Met de verhuizing naar het huidige pand bleef het bedrijf maar groeien. “Al snel vertrok het meubelbedrijf dat naast ons zat. Toen zijn we met meubels begonnen. En daarna kwam er steeds weer wat nieuws bij. Een vooropgezet plan was dat absoluut niet. Het enige wat we altijd geprobeerd hebben is vernieuwen. Zorgen dat mensen voor iets unieks naar je toe rijden. Vernieuwen wordt natuurlijk steeds lastiger, maar met het Zweedse meubelmerk Bolia hebben we toch weer iets te pakken. Dat merk is maar op een paar plekken in Nederland verkrijgbaar.”
Recente reacties