Mensen die midden in de samenleving van Zwolle staan. Arno Appelhof, Sander Van Klompenburg en Simon Schouten vertellen hun ver-haal. Een persoonlijk stukje, wat doen deze ondernemers en waarom nu perse in Zwolle. Een verhaal met een kijkje op wat er achter de ondernemer schuilt. De verbondenheid door interieur uit zich in hun ondernemerschap in Zwolle. Wellicht kennen jullie hen al, maar kennen jullie ook hun achtergrond, waar liggen hun roots, ontdek hun hobby’s, wat is hun verbindende factor in Zwolle. Zijn het nou echte Blauwvingers of misschien toch import Zwollenaren. Jullie lezen het in dit item ‘in the picture’. Leer zo de ondernemers in Zwolle echt kennen.
Rikels en Luxury Bedding Company samen verder in het luxe segment
De samenwerking tussen de Zwolse familiebedrijven Luxury Bedding Company (LBC) en Rikels Slaapexperts gaat een generatie terug. Vader Appelhof leverde in jaren tachtig al bedden en matrassen aan schoonvader Rikels. Die samenwerking krijgt een nieuwe boost, want beider familiebedrijven hebben zich gespecialiseerd in het luxere segment en profiteren van de aantrekkende markt.
Nieuwe visie
Arno Appelhof is opgeleid in het bedrijf van zijn va- der: Apple International in Dedemsvaart. “Mijn vader maakte matrassen en bedframes voor de volume- handel. Wij waren (een grote speler in de retail en zelfs hoofdleverancier voor Leenbakker en Kwan- tum). Maar we verkochten ook veel bedden aan Rikels Reichenbach, toen nog aan de Vechtstraat. De band tussen Rikels senior en mijn vader gaat ver terug. Ze kenden elkaar nog van de lagere school en dat contact hebben ze altijd vastgehouden. Maar de volumehandel uit de jaren tachtig verdamp- te met de opkomst van de lage lonen landen. Het grootschalig produceren van bedden en matrassen zoals wij dat doen, is eigenlijk niet meer mogelijk in
Nederland. In 2006 hebben wij het bedrijf verkocht. In 2012 toch weer in de beddenbranche begonnen maar nu in het hogere segment in Zwolle. We na- men afscheid van de volumehandel en hebben ons gespecialiseerd als importeur en distributeur van het hoge segment A-merken.”
Juiste keuzes
Bij de koerswijziging hoorde 4,5 jaar geleden ook een nieuwe naam: Serta Nederland. Arno werd importeur van dit Amerikaanse A-merk. Wereldwijd het meest verkochte bed. Met deze koerswijziging kwam na een tijdelijke onderbreking Rikels weer in beeld. Deze beddenwinkel was in de tussentijd verder gegaan als Rikels Wonen en Slapen en in 2005 verhuisd naar de Zwolse Meubelboulevard. De scheiding bleek van tijdelijke aard, want ook deze Zwolse meubel- en beddenverkoper moest drastische keuzes maken om te kunnen overleven.
“De economische crisis hakte er ook bij ons ink in,” vertelt de huidige eigenaar Sander van Klompenburg.“De verkoop van meubelen stagneerde en er moest iets gebeuren om te kunnen voort- bestaan. Haalbaarheidsonderzoek maakte duidelijk dat het verstandig was om ons te specialiseren tot slaapexperts en dat hebben we in 2015 gedaan.”
Stijgende lijn
Rikels Slaap Experts verkoopt uitsluitend nog A-merk bedden. De keuze bleek een gouden greep. In 2015 steeg de omzet al aanzienlijk en die stijgende lijn werd in 2016 en 2017 ink doorgetrokken. Met de verkoop van A-merken werd ook de samenwerking met Arno weer aangehaald. In de sfeervolle winkel van Rikels zijn ook de bedden van Serta verkrijg- baar en vanaf dit voorjaar ook Mérens, een ander A-merk dat Luxury Bedding Company begin 2017 heeft overgenomen. En met succes. “Binnen twee maanden na de herintroductie op de meubelbeurs in Brussel hadden we al twintig dealeradressen in Nederland. Dat is ongeloo ijk snel,” volgens Arno. De naam Serta Nederland dekte de lading niet meer en is veranderd in Luxury Bedding Company. Naast distributeur en verkoper, ontwikkelt het bedrijf ook private labels voor luxe hotels, vakantieparken we- reldwijd en produceren ze maatwerk matrassen voor klanten van beddenwinkels.
Transparantie
Waar Arno zich focust op expansie in de retail en de hotel branche, richt Sander zich op de consument in het hogere segment. “Een hele verschuiving,” stelt Sander. “Enkele jaren geleden kregen we vooral bezoekers die bij het shoppen op de meubelboulevard ook bij ons kwamen kijken. Dat is veranderd. Onze klanten oriënteren zich eerst online op een type A-merk bed en komen dan heel gericht bij ons langs. Steeds vaker ook maken ze vooraf een afspraak via onze online planner, zodat ze zeker weten dat ze goed geholpen worden. Onze klant weet wat hij wil en wat niet. Wij zijn niet gebonden aan één of twee leve- ranciers en kunnen zo open mogelijk adviseren. Dat moet ook. Ieder mens heeft een immers een andere slaaphouding, temperatuur, lichaamsbouw of fy- sieke ongemakken. Telt allemaal mee in je advies. En transparantie wordt ook steeds belangrijker. De klant wil weten waar zijn matras geproduceerd is en dat daarvoor duurzamere materialen zijn gebruikt. Die transparantie bieden wij, want onze A-merken zijn gemaakt in de Benelux en voldoen aan strenge Europese richtlijnen. Elk product dat wij verkopen is gecerti ceerd. Zo weet je bijvoorbeeld zeker dat het dons uit de matrassen of dekbedden niet van leven- de pluk komt.”
Slaapgarantie
En weet je wat ook een leuk extra is van onze sa- menwerking,” voegt Arno toe.
“Als klanten van Rikels willen weten hoe hun matras wordt gemaakt of deze volledig gecustomized wil- len hebben, dan kan dat. Stel dat je bij Rikels een matras hebt gekocht, maar je merkt dat het toch niet prettig ligt, dan is dat zonde van de investering. Neem de matras mee naar ons. Wij maken het open. Stoppen er andere materialen in en testen net zo lang totdat de matras goed bevalt. Dat is de slaap- garantie die wij gezamenlijk aanbieden.”
Luxury Bedding Company Rietveldstraat 20 – 8013 RW Zwolle – www.luxurybeddingcompany.nl
Rikels Slaap Experts – Grote Voort 72-74 – 8014 BG Zwolle – www.rikels-slaapexperts.nl
S I MON Interieur: specialist in sfeer en beleving
Simon Schoutsen van S I M O N Interieur durft tegen de stroom in te gaan. Waar veel interieurbedrijven zich steeds meer richten op online verkoop, kiest Simon bewust voor persoonlijk contact in zijn kleinschalige interieurzaak aan de Assendorperstraat. En met succes, want zijn bedrijf groeit snel.
“Ik vind het heerlijk om mensen te adviseren in de winkel. Het liefst lever ik het product daarna zelf af bij de klant. Dat lukt niet altijd. Maar als ik niet kan, gaat één van mijn medewerkers. Dat stuk persoon- lijke aandacht vind ik heel belangrijk. Waarom? Als je thuis komt na een dag werken, wil je je ook écht thuis voelen in je interieur. Daar maak ik me sterk voor. En dat geld niet alleen voor thuis. Ook je werk- omgeving moet voelen als een tweede thuis.”
Hoge gunfactor
“De vraag naar projectinrichting binnen de zakelijke markt heeft de laatste twee jaar een vlucht genomen. “
Elk project is voor ons een mooie uitdaging. Wij vinden het supergaaf
om mee te denken. Liefst al tijdens de bouw, zodat we in een vroeg stadium kunnen meedenken en adviseren. Desgevraagd ontwerpen we zelf meubels en laten we die op maat maken. Inmiddels hebben we al veel bedrijven een stuk huiselijker gemaakt. Onlangs Brouwers Accountants, eerder al Mode Theater en kinderopvang Eigen Wijs. Nu zijn we bezig met Het Notarieel, een super leuke opdracht. Wij zijn specialist in het creëren van sfeer en beleving en bieden voor bijna elke vraag een passende oplossing. En als ik het niet zelf kan leveren, verwijs ik mijn klanten door naar een collega. Die zie ik niet als concurrent, want als het kan werken we samen. Zwolle heeft een fijn ondenemersklimaat met een hoge gunfactor. Als je een ander iets gunt, werkt dat altijd in je voordeel.”
Recente reacties