Vijf jaar na eerste magazine…

Oktober 2014 verscheen het eerste Trots op Meppel Magazine. Vijf jaar later zijn er maar liefst vijf steden waar met regelmaat een ‘eigen’ Trots op uitkomt. En het einde is nog niet in zicht. Hoog tijd voor een goed gesprek met de uitgeefster; over haar drive en dromen.

JR schoenenmode

Een échte Meppeler mug noemt ze zichzelf. Angela Scholtus zag hier 37 jaar geleden het levenslicht. Onlangs verhuisde ze met haar man en kinderen van Meppel-Zuid naar het pittoreske Kolderveen.

Tussen haar 5e en 9e levensjaar woonde Angela echter in het Indonesische Manado, waar haar ouders een restaurant runden. Ze herinnert zich nog goed de armoedige situatie waarin het gezin daar leefde. “We aten soms alleen maar rijst, met een beetje olie en zout.” Het restaurant liep goed, maar de malafide huisbaas maakte hen het restaurant afhandig. Berooid keerde de familie terug naar Nederland, met hulp van oma en de kerk. Vader en moeder konden gelukkig aan de slag bij hun oude werkgever Boom Pers. De kleine Angela voelde zich hier schatrijk, vergeleken met het karige bestaan dat ze gewend was overzee. “We aten hier in het begin heel veel patat en mayonaise,” vertelt ze. “Gewoon omdat het kon!” De periode van armoede in Indonesië zou bepalend zijn voor de latere keuzes die Angela, naast uitgeefster moeder van drie kinderen, zou maken in haar leven. Haar doorzettingsvermogen en immer positieve inslag zijn duidelijk een erfenis uit het verleden.

“Ik ben heel erg enthousiast. Tenminste, dat zegt iedereen altijd tegen me. Ik geef altijd overal een positieve draai aan. Wat ik daar heb gezien en meegemaakt, heeft me gevormd. We kunnen wel klagen, maar we hebben het hier echt heel erg goed.

“Wat ik daar heb gezien en meegemaakt, heeft me gevormd”

Angela stoel bij raam

Het belang van de lokale economie

De Meppelse wilde als kind stewardess worden. “Ik wilde zoveel mogelijk van de wereld zien, maar mijn lengte had ik niet mee.” Ze koos voor een opleiding in de luchtvaartdienstverlening maar ging uiteindelijk aan de slag bij de bekende ondernemer Hennie van der Most, alwaar ze maandelijkse bijeenkomsten en events voor de businessclub organiseerde, een plek voor ondernemers om te netwerken en te delen in kennis. “Daar komt mijn ondernemerspassie vandaan denk ik.”

Na een periode als binnendienstmedewerkster leek de tijd rijp voor een eigen onderneming. Angela: “Ik deed aanvankelijk acquisitie en organisatie van evenementen

Totdat ik in 2014 benaderd werd door een bedrijf in Den Haag. Die wilden een magazine uitgeven. Maar de insteek, de achterliggende gedachte, ontbrak.” Het idee voor Trots op Meppel magazine was geboren; een platform om de lokale economie te bevorderen. Dát moest er komen. 

“Mensen beseffen vaak niet dat vele activiteiten in een stad bestaan dankzij de sponsoring van lokale ondernemers. Als die er niet zouden zijn, had je een dode stad!” Ze klinkt strijdbaar. “Maar ik probeer ook altijd aandacht te schenken aan een goed doel.” Het magazine werd een succes. In navolging van Meppel kregen ook Zwolle, Staphorst, Genemuiden en De Wolden hun eigen Trots op Magazines. Langzaam breidde de lijst met medewerkers zich uit tot ruim twintig, variërend van schrijvers en fotografen tot grafisch vormgevers. Daarnaast dragen Angela’s schoonvader en tante zorg voor een groot deel van de administratieve werkzaamheden.

De wil is er om ook in Kampen, Zwartewaterland, Hoogeveen en Steenwijk in de nabije toekomst een eigen Trots op magazine uit te geven. Op den duur wil de bevlogen onderneemster daar ook lifestyle-events aan koppelen. 

Motto: Ik koop lokaal, waar koop jij?

Iets goeds uitdragen

Al die plannen hebben één nadeel. “Het vergt veel van het gezinsleven,” beaamt Angela. “Ik wil zoveel, vind zoveel dingen leuk… Mijn man wordt daar wel eens gek van. Hij is mijn rem. Anders zou ik doordraven. Maar ik wil graag iets goeds doen. Iets uitdragen. Mensen bemoedigen. Iets betekenen voor ondernemers.”

Die wens, die drive, om iets goeds te doen, kent een religieuze oorsprong. “Het geloof heeft me er altijd doorheen geholpen. Anders was ik al lang gestopt. Ik heb financieel zoveel tegenslagen gehad… Iedereen dacht dat ik een eendagsvlieg was. Maar ik heb geleerd dat wanneer een deur dicht gaat er altijd ergens weer een open gaat.”

Angela’s netwerk is intussen heel groot en divers. Heel graag laat ze anderen daarin delen en brengt mensen met elkaar in verbinding. Alles om, zoals ze het zelf noemt, het lokale te bevorderen. In de meest brede zin van het woord. “Ik wil het gezicht zijn voor verbinding. Een gezicht die aandacht schenkt aan mijn ondernemers,” lacht ze.

Voorlopig liggen er dus nog genoeg plannen op de plank in Kolderveen. En die droom om de wereld rond te reizen dan? Tja… Die moet nog even wachten.

PRODUCTEN OP DEZE PAGINA:

  1. Tafel en eetstoelen: Jeha Meubelconcurrent – Rogat
  2. Kleding Angela: SIL – Meppel
  3. Schoenen en tas: JR Schoenmode – Genemuiden
  4. Bankstel, salontafel en kleed: Simon Interieur – Zwolle
  5. Industriële kast: In out HoutRuinerwold
  6. Gouden accessoires zoals fotolijst enz. : Anno nu – Staphorst

“Zonder ondernemers is de stad dood”

Pin It on Pinterest

Share This