‘Een geoliede machine om trots op te zijn’
De status van grafische hoofdstad van Nederland mag dan iets aan glans verloren hebben, nog altijd telt Meppel tal van grafische bedrijven. Eén van die bedrijven is Wilco B.V., de huisdrukker van Trots op Meppel. “Wij zijn een drukkerij en binderij van boeken en tijdschriften met vestigingen in Amersfoort, Zutphen en Meppel”, vertelt algemeen adjunct- directeur William Schuring. “Hier in Meppel zijn wij de specialist in tijdschriften. Het hele proces – van het aanleveren van het digitale bestand tot het gesorteerd aanleveren voor verzending – is bij ons in goede handen.”
Het van oorsprong Amersfoortse Wilco – opgericht in 1958 – draagt de rijke historie van enkele, voorheen vooraanstaande Meppeler drukkerijen in zich. “Krimp op de grafische markt dwong veel drukkerijen samen te gaan”, aldus William. “In Meppel neemt Drukkerij Giethoorn begin jaren negentig de Noord Nederlandse Drukkerij over, in 1997 gevolgd door Drukkerij Ten Brink om vervolgens verder te gaan als Drukkerij Giethoorn-Ten Brink. Deze combinatie schaart zich in 2009 als Ten Brink Offset onder de vleugels van Euradius, een grafische groep waar ook het andere Meppeler bedrijf Drukkerij Krips onder viel. Na de overname van Bariet uit Ruinen in 2009 neemt Wilco in 2014 Ten Brink over. In 2017 is Bariet geïntegreerd bij Ten Brink tot Bariet-Ten Brink en sinds 2020 staat er officieel Wilco Meppel B.V. op ons visitekaartje.
‘Wij zijn specialist in tijdschriften’
ONS PROCES
Met Trots op Meppel in handen dient dit magazine als goed voorbeeld om de geoliede machine van Wilco te illustreren. “De ordermanager maakt de order aan in ons systeem”, legt William uit. “Daarbij vermeldt hij alle technische gegevens als oplage, aantal pagina’s, wijze van bedruk- king en afwerking. Vervolgens controleert de prepress-afdeling het digitale bestand op bruik- baarheid. Daarna wordt het op plaat uitgeprint en naar de drukkerij gestuurd waar het juiste papier al klaar staat. Daar worden alle vellen, zowel binnenwerk als omslag, gedrukt. Nadat de omslag is gelamineerd gaat alles naar de binderij, waar de vellen worden gevouwen en garenloos gebrocheerd. Met een kwaliteitscontrole na ieder stap verpakken we de magazines tot slot vol vertrouwen voor verzending.”
‘Gevoel en passie voor een eindproduct dat je kunt ruiken en voelen ‘
ONZE PASSIE
Met de digitalisering is er in de loop der jaren natuurlijk ook bij Wilco heel veel veranderd. “Het echte ambacht is niet meer, maar we zijn nog altijd even trots op ons vak”, aldus William. “Wat ons werk zo mooi maakt, is niet goed uit te leggen. Het is een gevoel, de passie voor een eindproduct dat je echt kunt ruiken en voelen. Vanuit die passie blijven we investeren in onze toekomst. Onze kracht heeft altijd gelegen in het meebewegen met de nieuwste ontwikkeling. Door tijdig te investeren in nieuwe, moderne apparatuur hebben we nooit een achterstand opgelopen. Op die voet gaan we verder en dus hebben we er alle vertrouwen in om ook in de toekomst als sterke speler onze rol in met name het segment met oplages van vijfhonderd tot twintigduizend exemplaren te blijven vervullen.”
Recente reacties